El paper mediador de les TIC consisteix en ésser la
font d'informació de les diferents alternatives que apareguin en el procés de
presa de decisió, com a mitjà per a comunicar-se entre els diferents
participants i compartir la informació trobada que els ajudarà a prendre una
decisió concreta i finalment, per a valorar el canvi conceptual realitzant un
mapa conceptual sobre el procés de resolució de problemes de presa de decisions
utilitzant el programari de Cmap tools.
Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els
continguts d’aquesta assignatura.
Aquesta
activitat proposada fomenta l' aprenentatge significatiu ja que es tracta de resoldre
un problema de la vida quotidiana que afecta directament als aprenents, ja que
prendre una decisió sobre el tema que se'ls ha proposat respon a una necessitat
que tenen actualment.
D'acord amb els apunts del mòdul de
Jonassen, el resultat de l'aprenentatge significatiu és un model mental
d'allò que s'ha explorat i manipulat, i la millor manera de representat aquest
model mental és a través dels mapes conceptuals que construeixen els mateixos
aprenents, és per això que s'ha optat per a concloure el procés amb aquesta
activitat.
Cal destacar, a més, que la resolució d'un
problema mal estructurat ajuda a la posterior resolució de problemes ben
estructurats i altres problemes que se'ns poden presentar en la vida diària.
S'ha intentat donar un paper molt important
a les TIC en la realització d'aquesta activitat
ja que segons Jonassen, construir models que es basin en la
informàtica és l'activitat tecnològica més atractiva conceptualment que
existeix, amb la màxima contribució al canvi conceptual i desenvolupament de
models mentals.
Una de les activitats que duran a terme els
participants és el d'escoltar històries d'experiències de persones que s'han
trobat en la mateixa situació. Es proposa aquesta activitat perquè com sabem,
les històries poden funcionar com a substitut de l'experiència directa, i com
que aprenem de les experiències, se suposa que aprendrem d'aquest tipus
d'històries. A més, es creu que escoltar històries, és equivalent a
experimentar un mateix els fenòmens (Ferguson, Bareiss, Birnbaum i Osgood,
1991).
Procediments i criteris d’avaluació
El procés d'avaluació per part de la mediadora serà continu i global, a través de
l'observació de l'activitat dels participants
es basarà en si s'aconsegueixen o no els objectius de l'activitat. Es donarà
especial importància al mapa conceptual que elaboraran els participants en
acabar l'activitat ja que servirà per demostrar si serien capaços d'aplicar el
procés que han portat a terme en la posterior resolució d'un problema semblant.
Els criteris d'avaluació són els següents:
-Participar amb l'actitud adequada en un procés de presa de
decisions.
-Proposar diferents opcions i valorar-les
tenint en compte les variables personals i contextuals.
-Utilitzar les TIC correctament per a
cercar informació, comunicar-se i realitzar un mapa conceptual.
-Representar el model mental del procés de
presa de decisions en forma de mapa conceptual.
En el cas de la mediadora, com que també és
participant, s'avaluarà a ella mateixa utilitzant els mateixos criteris que per
als altres participants.
Previsió
de temporització
Com he indicat en el quadre de més amunt es
tracta d'una activitat que es portarà a terme durant uns 3 dies no consecutius.
La primera sessió durarà uns 35-40 minuts i es portarà a terme en grup, la
segona, en canvi, serà no presencial ja que la realitzarà cadascún des de casa
seva amb el seu ordinador portàtil i no té un temps definit ja que depén de les
necessitats de cadascú. Finalment, la darrera sessió tornarà a ser presencial,
en grup i durarà 1h 30 min aproximadament.
Mapa conceptual del problema de presa de decisions
No hay comentarios:
Publicar un comentario