Buscar este blog

lunes, 24 de diciembre de 2012

Continuació Fitxa de disseny del Projecte


El paper mediador de les TIC consisteix en ésser la font d'informació de les diferents alternatives que apareguin en el procés de presa de decisió, com a mitjà per a comunicar-se entre els diferents participants i compartir la informació trobada que els ajudarà a prendre una decisió concreta i finalment, per a valorar el canvi conceptual realitzant un mapa conceptual sobre el procés de resolució de problemes de presa de decisions utilitzant el programari de Cmap tools.

Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els
continguts d’aquesta assignatura.
Aquesta  activitat  proposada fomenta l' aprenentatge  significatiu ja que es tracta de resoldre un problema de la vida quotidiana que afecta directament als aprenents, ja que prendre una decisió sobre el tema que se'ls ha proposat respon a una necessitat que tenen actualment.
D'acord amb els apunts del mòdul de Jonassen, el resultat de l'aprenentatge significatiu és un model mental d'allò que s'ha explorat i manipulat, i la millor manera de representat aquest model mental és a través dels mapes conceptuals que construeixen els mateixos aprenents, és per això que s'ha optat per a concloure el procés amb aquesta activitat.
Cal destacar, a més, que la resolució d'un problema mal estructurat ajuda a la posterior resolució de problemes ben estructurats i altres problemes que se'ns poden presentar en la vida diària.
S'ha intentat donar un paper molt important a les TIC en la realització d'aquesta activitat  ja que segons Jonassen, construir models que es basin en la informàtica és l'activitat tecnològica més atractiva conceptualment que existeix, amb la màxima contribució al canvi conceptual i desenvolupament de models mentals.
Una de les activitats que duran a terme els participants és el d'escoltar històries d'experiències de persones que s'han trobat en la mateixa situació. Es proposa aquesta activitat perquè com sabem, les històries poden funcionar com a substitut de l'experiència directa, i com que aprenem de les experiències, se suposa que aprendrem d'aquest tipus d'històries. A més, es creu que escoltar històries, és equivalent a experimentar un mateix els fenòmens (Ferguson, Bareiss, Birnbaum i Osgood, 1991).


Procediments i criteris d’avaluació
El procés d'avaluació per part de la mediadora  serà continu i global, a través de l'observació de l'activitat dels participants  es basarà en si s'aconsegueixen o no els objectius de l'activitat. Es donarà especial importància al mapa conceptual que elaboraran els participants en acabar l'activitat ja que servirà per demostrar si serien capaços d'aplicar el procés que han portat a terme en la posterior resolució d'un problema semblant.
Els criteris d'avaluació són els següents:
-Participar amb l'actitud adequada en un procés de presa de decisions.
-Proposar diferents opcions i valorar-les tenint en compte les variables personals i contextuals.
-Utilitzar les TIC correctament per a cercar informació, comunicar-se i realitzar un mapa conceptual.
-Representar el model mental del procés de presa de decisions en forma de mapa conceptual.
      En el cas de la mediadora, com que també és participant, s'avaluarà a ella mateixa utilitzant els mateixos criteris que per als altres participants.

       Previsió de temporització
      Com he indicat en el quadre de més amunt es tracta d'una activitat que es portarà a terme durant uns 3 dies no consecutius. La primera sessió durarà uns 35-40 minuts i es portarà a terme en grup, la segona, en canvi, serà no presencial ja que la realitzarà cadascún des de casa seva amb el seu ordinador portàtil i no té un temps definit ja que depén de les necessitats de cadascú. Finalment, la darrera sessió tornarà a ser presencial, en grup i durarà 1h 30 min aproximadament.

       Mapa conceptual del problema de presa de decisions






No hay comentarios:

Publicar un comentario