Buscar este blog

sábado, 12 de enero de 2013

El meu projecte en forma de cas

A continuació us presento el meu projecte en forma de cas o història:

Problema de presa de decisions: De quina manera millorarem més el nostre nivell d'anglès si vivim durant 6 mesos a una ciutat del Regne Unit?



De quina manera millorarem més el nostre nivell d'anglès si vivim durant 6 mesos a una ciutat del Regne Unit?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Ésser capaços de resoldre un problema de presa de decisions: Esbrinar i decidir entre diverses alternatives, quina pot ser per a nosaltres la manera més eficaç d'aprendre anglès si vivim a una ciutat del Regne Unit durant 6 mesos i aplicar aquest procés a altres problemes que se’ns puguin presentar en un futur

La mediadora, junt amb els aprenents han de prendre una decisió que afecta de manera de manera significativa al seu futur.
Utilitzen les TIC com a font d’informació, mitjà de comunicació i per a representar que s’ha produït un canvi conceptual en els participants a través de l’elaboració d’un mapa conceptual utilitzant el cmap tools com a eina principal. A través d’aquest procés es pretén garantir un aprenentatge significatiu.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
7 mesos
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa i a classe

---
Tipus d’escola

És a nivell informal, a una casa
Localització del centre
Apartament al centre de la ciutat
De Brighton
---
Connexió
 Internet. Alta velocitat
---
Localització dels recursos tecnològics
Als espais comuns, menjador
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja - alta

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Titulats universitaris
---
Àrea / unitat
Orientació professional
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Procés per a resoldre
Un problema de presa de decisions
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Ésser capaços de resoldre de manera autònoma i eficaç possibles problemes que se’ls tornin a presentar. Utilitzar les TIC com a eina d’ajuda principal
---
Tipus d’activitat
Treballar de manera col·laborativa i utilització de les TIC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Mapes de conceptes amb cmap,
Google per a cercar informació sobre les diferents alternatives i xarxes socials

Raó per la qual la fa servir
Com a suport per a resoldre el problema i per a avaluar el nostre aprenentatge.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Valorar diferents alternatives per a prendre la decisió més adequada i saber aplicar el procés en un futur.
---
Dificultats trobades
 Dificultat en la disponibilitat dels participants
---
Ajuda / col·laboració emprada

---
Rol del professor
Mediador del procés de resolució del problema i participant.
---
Rol de l’estudiant
Investigador, col·laborador per prendre una decisió
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida
---
Avaluació de l’aprenentatge
A través de l’observació, resolució del problema i el·laboració d’un mapa conceptual
---
Lliçó apresa pel professor
 Allò que realment és l’aprenentatge significatiu, i el que és més important com fomentar-lo en les diferents etapes de l’aprenentatge d’una persona
---



Història complerta

Entrevistador: M’agradaria demanar-te que compartissis una història sobre l’ús de la tecnologia per a fomentar un aprenentatge significatiu en algun context formal o no formal propi d’un psicopedagog en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professor:  Faré referencia al projecte que vaig dissenyar per a implementar en un context informal, en concret amb uns amics meus quan vivíem a Brighton, en el qual jo, com a mediadora i a la vegada participant, els proposava un problema de presa de decisions concretament: De quina manera millorarem més el nostre nivell d'anglès si vivim durant 6 mesos a una ciutat del Regne Unit?  A través d’una sèrie d’activitats,en les quals les TIC van tenir un paper molt important per a garantir que l’aprenentatge fos significatiu que els vaig proposar vam resoldre aquest problema. Vaig escollir proposar-los aquest problema perquè era el que més s’adaptava a les necessitats i motivacions dels meus participants en aquell moment ja que d’ella depenia el seu futur i per tant, garantia un aprenentatge significatiu.
Les activitats les vaig vam dur a terme en tres sessions: 2 presencials, en grup i una altra individual cadascú a casa seva.
Entrevistador: Em podries explicar més detalladament quin ha sigut l’ús que has fet de les tecnologies en aquest projecte que assegures que garanteix un aprenentatge significatiu?
Professor: És clar, El paper de les TIC en aquest projecte consisteix primerament, en ésser la font d'informació de les diferents alternatives que apareguin en el procés de presa de decisió. Els participants utilitzen el buscador  Google per a cercar informació sobre acadèmies d’anglès, cursos, disponibilitat de feines, etc. Després, com  a mitjà per a comunicar-se entre els diferents participants i compartir la informació trobada que els ajudarà a prendre una decisió concreta( a través de les xarxes socials) i finalment, per l’elaboració d’un mapa conceptual.
 Entrevistador:  Suposo que com has nomenat abans vas fer servir el programa cmap per a l’elaboració d’aquest mapa, però quina és la finalitat d’aquest mapa de conceptes?
Professor:  Sí, vam fer servir l’eina Cmap tools per a poder realitzar el mapa conceptual  sobre el procés que vam seguir per a resoldre el problema de presa de decisions. Una cosa que em va sorprendre, tot i que els aprenents són titulats universitaris, va ser que desconeixien el funcionament d’aquest programa ja que jo a la carrera de Magisteri el vaig fer servir bastant. La veritat que els va semblar molt útil i interessant.
Respecte a la finalitat de l’elaboració d’aquest mapa, és basicament avaluativa, és a dir, avaluar ells mateixos i la mediadora (jo) si realment havien sofert un canvi conceptual després d’haver realitzat les activitats del projecte, és a dir si l’aprenentatge havia sigut significatiu i si seran  capaços de resoldre altres problemes que se’ls presentin al llarg de la seva vida utilitzant el mateix procés.
Entrevistador:  El mapa conceptual no és l’única eina que has utilitzat per avaluar l’aprenentatge aconseguit no?
Professor: No, l’ avaluació ha sigut un procés global i continu, a través de l’observació de la realització de les  diferents activitats autèntiques (constructivisme).
Entrevistador: Molt bé, pel que fa a la seqüència d’activitats de la qual parlaves abans me la podries detallar una mica més?
Professor: És clar que sí, bé, en la primera sessió vaig començar per introduir el problema als aprenents. En acabar la presentació en la qual jo adoptava el rol de mediadora vaig passar a esdevenir participant també en el Brainstorming d’alternatives per part de tots els aprenents . Després de deixar per escrit i parlar les diferents alternatives que anavem proposant, la mediadora( jo) els vaig explicar dues històries d’experiències, primerament una amb resultats positius i una altra amb negatius. Com que vam acabar aviat, part del que havia de ser la segona sessió de manera individual ho vam fer en grup cadascú amb el seu portàtil cercant informació sobre diferents escoles d’anglès i cursos a la Universitat.
La segona sessió  del projecte la vam portar a terme cadascú pel seu compte ja que havíem de cercar informació per tal de valorar les diferents alternatives i compartir-la per les xarxes socials (Facebook).
Finalment, ens vam centrar sobretot en pàgines web d’escoles d’anglès i en cercadors de feina. El problema que vam tenir va ser que ens va ser impossible coincidir a tots a la mateixa hora per tal de compartir els links per la xarxa social, per tant ho vam fer de manera no simultànea.
A la darrera sessió, la qual tornava a ser en grup vam tornar a parlar de la informació que havíem trobat, en aquest cas de manera presencial i vam prendre una decisió que anés d’acord amb les necessitats, interessos i característiques formatives de cadascú  de nosaltres. Vam debatre també sobre el que créiem que podria convindre a l’altre, és a dir, qué ens aconsellàvem els uns als altres.
Després  d’haver pres les decisions i per tant, solucionar el problema, per tal de provar que serem capaços d’aplicar aquest procés de resolució de problema  de presa de decisions a altres problemes que se’ns vagin presentant, vam fer el mapa conceptual. A diferència del que indicava a la fitxa de disseny inicial la qual deia que el mapa el fariem individualment, el vam fer entre els quatre aprenents
Entrevistador:  Has dit que una de les activitats era que els els contaves dues històries d’experiències...
Professor: Sí, una de les activitats que vam dur a terme va ser la d'escoltar històries, que les contava jo,  d'experiències de persones que s'han trobat en la mateixa situació. Es proposa aquesta activitat perquè com sabem, les històries poden funcionar com a substitut de l'experiència directa, i com que aprenem de les experiències, se suposa que aprendrem d'aquest tipus d'històries. A més, es creu que „escoltar històries, és equivalent a experimentar un mateix els fenòmens(Ferguson, Bareiss, Birnbaum i Osgood, 1991).
Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes sobre els teus aprenents?Quants eren i quin nivell tenen?
Professor: Clar, doncs eren 3, incloent-me a mí 4, i tots quatres som titulats universitaris, encara que amb diferents nivells de coneixement de l’anglès per tant les necessitats de cadascú eren diferents la qual cosa va fer que les decisions preses fossin diferents per a cadascú de nosaltres.
Entrevistador:  Per a finalitzar, podries detallar millor que és allò que has après després del disseny i la implementació del teu projecte?
Professor:Personalment, aquesta tasca que he hagut de realitzar l’he trobada molt enriquidora per a mi com a futura psicopedagoga i especialment, com a mestra recentment titulada i amb poca experiència. A través del disseny i la implementació d’aquest projecte he aprés allò que realment és l’aprenentatge significatiu, i el que és més important com fomentar-lo en les diferents etapes de l’aprenentatge d’una persona.
Entrevistador: Moltes gràcies! 



 




No hay comentarios:

Publicar un comentario