Buscar este blog

sábado, 12 de enero de 2013

El meu procés d'aprenentatge de l'assignatura Noves de la Informació i la Comunicació en l'Educació


 Procés d’aprenentatge en l’assignatura Noves Tecnologies de la informació i la comunicació en l’ educació


Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Reflectir el meu propi procés d’aprenentatge de l’assignatura Noves Tecnologies de la informació i la comunicació.
Després d’haver treballat aquesta assignatura s’espera que  hagi adquirit les bases teòriques per a una incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació(TIC) en l’Educació dintre del marc socio-cultural de reflexió en el qual ens trobem.
A banda d’això, he d’ésser capaç de valorar com les TIC poden potenciar el disseny, anàlisi i aplicació de situacions mediades que promoguin l’aprenentatge significatiu.

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
7 mesos
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
A nivell usuari, xarxes socials, Office

---
Tipus d’institució
Universitat (UOC)

Localització del centre
En línia
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador personal
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
No s’especifica

---
Context de la història o cas
Nivell de l’alumne  
Diplomada en Magisteri de llengües estrangeres
Estudiant del 3r semestre de Psicopedagogia
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la Informació i la comunicació en l’Educació
Psicopedagogia

Fites en la història
Activitats planificades durant el semestre
Portfoli sobre el meu propi procés d’aprenentatge en l’assignatura publicat en un blog.
Tres PAC (Pràctica d’avaluació continuada)
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Assolir els principals objectius de l’assignatura
---
Tipus d’activitats
Reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
Debats
Disseny d’un projecte que promogui l’aprenentatge significatiu mediada per les TIC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Blog, Cmaptools, Bústies compartides, Microsoft Office

Raó per la qual la fa servir
Per a aconseguir un aprenentatge significatiu i així assolir tots els objectius de l’assignatura
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Tasques de reflexió, comunicació,col·laboració i construcció del coneixement

Dificultats trobades
Contingut conceptual difícil de comprendre. Dificultats tècniques amb les eines emprades (programes informàtics)
---
Ajuda / col·laboració emprada
Ajuda proporcionada per part del coordinador de l’assignatura i pels companys de l’assignatura a través de l’ús de les bústies compartides
---
Rol del professor
Guia en el procés d’aprenentatge, proporcionar activitats estructurades , orientacions explícites i avaluació formativa.
---
Rol de l’estudiant
Paper actiu com a investigador, col·laborador, avaluador del seu propi aprenentatge i mediador i dissenyador d’un projecte educatiu.
---
Resultats
Observacions


Avaluació de l’aprenentatge
Autoavaluacions després de cada PAC
Portfoli presentat en un Blog.
---
Lliçó apresa pel professor
--------------


Història complerta

ENTREVISTADOR: Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista, li desitjo preguntar per una bona història  sobre  el seu procés d’aprenentatge en alguna  assignatura dins de l’estudi de la Psicopedagogia on les Noves tecnologies hagin tingut una gran rellevància.
PROFESSOR: Faré referència al procés d’aprenentatge de l’ assignatura Noves Tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació que vaig cursar en el meu tercer semestre d’aquesta carrera. L’assignatura consistia  en la realització de tres PAC ( Proves d’Avaluació Continua) que havien de ser lliurades durant el semestre, els continguts de les quals estaven relacionats, és a dir que seguien un ordre i l’anterior podia ajudar a complementar la següent. Es tractaven de tasques de reflexió, comunicació,col·laboració i construcció del coneixement sobre les bases teòriques de la tecnologia de l’educació i el disseny d’activitats per a garantir un aprenentatge significatiu i com les Noves tecnologies poden ajudar en la consecució d’aquest. Per a la realització de les activitats vam  utilitzar eines tecnològiques com el Blog, Cmaptools, Bústies compartides, Microsoft Office.
ENTREVISTADOR: Abans de preguntar-li més sobre l’assignatura en concret m’agradaria que em digués quines eren les seves expectatives abans de començar l’assignatura.
PROFESSOR: Bé, abans de començar a treballar l’assignatura jo pensava que aprendríem a com utilitzar les Noves tecnologies per a garantir una educació de qualitat, que ens ensenyarien diferents recursos i com utilitzar-los per a fer millor la nostra feina com a psicopedagogs.
ENTREVISTADOR: Es van complir les seves expectatives?
PROFESSOR:Sí, en el sentit que he aprés a dissenyar situacions d’ensenyament-aprenentatge que fomenten l’aprenentatge significatiu.
ENTREVISTADOR: Em podria detallar en què consistien les PAC que ha realitzat a l’assignatura?
PROFESSOR: D’acord, primer que res vam haver de contestar a una avaluació inicial en la qual havíem de respondre a un qüestionari sobre temes que  posteriorment vam anar tractant a través de la lectura dels mòduls i d’articles. A més vam haver d’elaborar un mapa conceptual sobre la relació entre els conceptes de Ciència, Tecnologia, Societat i Educació utilitzant l’eina Cmap tools. A la primera PAC vam haver de participar en diferents debats en els quals es treballava contingut de l’assignatura. Les nostres participacions havien de seguir el model d’argumentació de Toulmin.
La PAC 2 consistia en fer un informe de síntesi del nostre aprenentatge comparant-lo amb l’avaluació inicial, i elaborar un mapa conceptual final en el qual demostràvem si havíem sofert un canvi conceptual. Finalment, la PAC3 va consistir en el disseny i implementació d’un projecte que garantís l’aprenentatge significatiu.
ENTREVISTADOR: Com avaluaven les PAC?
 PROFESSOR: Doncs després de  la PAC 2 i la PAC3 a banda de l’avaluació de la nostra coordinadora nosaltres mateixos ens havíem d’autoavaluar contestant a unes preguntes a una rúbrica d’Excel. A banda d’aquestes autoavaluacions, vam haver d’avaluar les participacions d’un company al debat i al blog com a portafoli. Per tant, es tracta d’una avaluació continua i formativa ja que nosaltres esdeveníem conscients del nostre propi aprenentatge.
ENTREVISTADOR : Em podria explicar l’ús que va fer personalment  de les bústies col·laboratives, blog com a portafoli...
PROFESSOR. Les bústies col·laboratives les he trobat molt útils per a la realització dels debats ja que és una manera de compartir i construir el coneixement de manera col·laborativa. A més, són una eina molt útil per a resoldre dubtes sobre les activitats que ens anava proposant la coordinadora. En el meu cas trobo que podria haver utilitzat més aquesta eina per tal de demanar dubtes i interaccionar més amb els meus companys Pel que fa a l’ús que he  fet del blog com a portafoli i eina col·laborativa, hauria d'haver treballat més sobre aquest i dedicar-li més temps,especialment aportant-hi més reflexions sobre el meu  procés d'aprenentatge a l'assignatura. Tot i això, sí que he anat penjant totes les PAC que he anat fent per tant sí que l'he utilitzat com a portfòlio.
ENTREVISTADOR: Quines dificultats a trobat durant aquest procés d’aprenentatge?
PROFESSOR: Doncs les dificultats que destacaria són: el fet d’argumentar seguint el model de Toulmin ja que em costava distingir entre tesis, premisses i conclusions,  contingut conceptual que apareixia als mòduls i als articles que em resultava difícil de comprendre i relacionar i, finalment  i finalment dificultats tècniques amb les eines emprades, com per exemple fer l’índex automàtic.
ENTREVISTADOR: Parlava del canvi conceptual, em podria dir a què es refereix amb això? Vostè el va experimentar?
PROFESSOR: Per canvi conceptual entenem que és aquell procés cognitiu de construcció a través del qual, com a aprenents canviem la nostra manera d'entendre els conceptes i marcs conceptuals. Un mètode molt vàlid per a valorar si s'ha produït aquest canvi en la nostra estructura cognitiva és l'elaboració de mapes conceptuals Sí que es va produir un canvi conceptual en la meva estructura cognitiva, el qual vaig poder  demostrar en la configuració del mapa final. Vaig reorganitzar el meu coneixement sobre alguns conceptes, vaig canviar la meva actitud envers la meva manera de concebre els termes Ciència, Tecnologia i Societat i vaig interioritzar allò que suposa la tecnologia de l'educació i les bases que la fonamenten.
ENTREVISTADOR: Em podria dir quina ha sigut  l’activitat que ha trobat més  enriquidora?
PROFESSOR:Personalment, totes les activitats les he trobat útils i enriquidores però crec que hauria de destacar la PAC3 ja que l’he trobada molt interessant per a mi com a futura psicopedagoga i especialment, com a  mestra recentment titulada i amb poca experiència. A través del disseny i la implementació d’aquest projecte he  aprés allò que realment és l’aprenentatge significatiu, i el que és més important com fomentar-lo en les diferents etapes de l’aprenentatge d’una persona.
És essencial que des de l’escola i les diferents institucions educatives formals i no formals es garanteixi aquest tipus d’aprenentatge  si volem promoure una educació de qualitat  per als nostres alumnes, el principal objectiu de la qual sigui formar persones crítiques i capaces de viure i participar en societat.
Pel que fa al paper de les TIC, he esdevingut conscient de la seva importància per a fer possible aquest tipus d’aprenentatge, i més avui dia que tenen un paper predominant en la vida de totes les persones i el gran ventall de possibilitats que ens ofereixen.
ENTREVISTADOR: Moltes gràcies per la seva  col·laboració!











No hay comentarios:

Publicar un comentario